Legfrissebb bejegyzések

A Web a Lét?

7 November, 2024 by Mentor IT Lovag

MEGHÍVÓ...

"MI" és a technika

31 October, 2024 by Mentor IT Lovag

  Civil Vezetők Klubja Az előadás...

A Jr. IT Lovagok bemutatkoznak
A Jr. IT Lovagok bemutatkoznak

25 June, 2024 by Mentor IT Lovag

 

További bejegyzések →

HTML block #1

You can change this block in admin panel. Remember, if you change template, this block will be lost. We advise you to clone this block.

Ne lorem percipit efficiantur mei, ius ut simul vidisse. An vel probatus explicari appellantur. Has et comprehensam interpretaris, quo no inimicus maluisset temporibus. Ea mea quod.

Eseménynaptárunk:

Lejárt / Zárt Esemény
Teljes eseménylista erre a napra

Az Instagram a hazai tizenévesek kedvenc közösségi oldala

Posted on 15 February, 2019 by Kőszegi Mátyás - Titkár Mentor IT Lovag

Minden egyes nap több mint 3 órát tölt interneten a hazai fiatalok többsége. Az időtöltés nagy része természetesen a mobilokhoz kapcsolódik. A közösségi oldalak közül a Facebook helyett viszont sokkal inkább az Instagram a népszerű.

Egyáltalán nem a Facebook a legnépszerűbb közösségi oldal a magyarországi tizenéves felhasználók körében, sőt csak az ötödik helyen tűnik fel a Be Social közel tízezer hazai tizenévest felmérő kutatása szerint. A mostani eredmények alátámasztják a közösségi média szolgáltatásokat kínáló ügynökség korábbi "Nagy Facebook" felmérését, amely főként az idősebb hazai felhasználók kiemelkedő facebookos aktivitására mutatott rá.

A legújabb felmérésből pedig már az is látható, hogy a 18 év alatti fiatalok sorban az Instagramot, a Messengert, a YouTube-ot, a Snapchatet és csak ezután a Facebookot tartják a legfontosabb közösségi eszközöknek. Ezt pedig a feltörekvőben lévő TikTok és a meglepetésszerűen a ranglistára belépő Pinterest követi. Az oldalak következtében 71 százaléknak van olyan ismerőse, akivel csak neten tartja a kapcsolatot, míg minden másodiknak több ilyen is van.

Ennél nagyobb problémát jelent, hogy a fiatalok 90 százaléka kapott már üzenetet olyantól, akit nem ismer, továbbá 43,7 százalék kifejezetten érezte már úgy, hogy zaklatják. Másrészt viszont minden ötödik hazai tizenéves beállította kétlépcsős azonosítást a fiókjában, ami alátámasztja a Samsung Electronics kutatását, mely szerint a fiatalok fontosnak tartják a mobilos biztonságot.

Fontosak a közösségi véleményformálók

A hirdetők számára fontos szempont, hogy a tinédzsereket jól el lehet érni a közösségi oldalakon keresztül, hiszen 85 százalékuk követ valamilyen márkát Facebookon vagy Instagramon. Minden ötödik fiatal a felmérés szerint pedig 10-nél is több márkát követ az oldalakon. A leginkább viszont az "influencerekkel" azaz a közösségi véleményformálókkal lehet népszerűsíteni a márkákat, és az egyes termékeket - ezt az Instagram is jól érzi, ezért legutóbb külön fióktípussal is előrukkolt számukra. A fiatalok többsége ugyanis 10-nél is több influencert követ a közösségi oldalakon, és 40 százalék vett már valamilyen terméket a követett véleményformáló hatására - 20 százalékkal pedig már többször is előfordult.

besocial_influencer_kovetes

Mi alapján döntöd el, hogy követni kezdesz egy influencert?

Érdekes emellett az email használatának kérdése, ami érezhetően háttérbe szorult a közösségi média mellett a fiatalok életében. A kutatásból kiderül, hogy a 18 év alatti hazai tinédzserek egyharmada egyáltalán nem használ emailt, miközben nagyjából a megkérdezettek fele csak hivatalos ügyben nyitja meg a levelező rendszereket, vélhetően például a házi feladat beküldéséhez. A hirdetőknek tehát a hírlevelek helyett leginkább az instagramos influencereket érdemes felkeresniük, ha a célcsoportnak szeretnének valamilyen terméket vagy szolgáltatást a figyelmébe ajánlani.

Több mint 3 óra internet

Az említett adatokból is érezhető módon a hazai fiatalok viszonylag sok időt töltenek napi szinten az interneten, méghozzá 78,7 százalékuk 3 óránál is többet, ezen belül 40 százalék pedig 4 óránál is többet. Világszinten egyébként az életkor figyelembe vétele nélkül több mint 6,5 óra az interneten töltött napi átlag, de míg az idősebbek valószínűleg a munkahelyen is használják az internetet, addig ez az iskolában a tanórák alatt kevésbé jellemző.

besocial_internet_idotoltes

Mennyi időt töltesz naponta az interneten lógva?

Napi szinten több mint 2 órát tölt a fiatalok 55 százaléka a közösségi oldalakon és 47 százalékuk a chatcsatornákon. A közösségi média szolgáltatásokat egyébként 90 százalék inkább az okostelefonjáról használja, csak 6 százalékuk szokott asztali géphez is nyúlni és 3 százalékuk okosórához. Emellett viszont 78 százalékuk szokott a barátokkal is személyesen találkozni és 47 százalék több mint két órás családi programokat is betervezni.

Az internet mellett minden más kikapcsolódás egyértelműen a háttérbe szorult a tizenévesek életében. A válaszadók 65 százaléka egyáltalán nem hallgat rádiót, 38 százalékuk nem olvas könyvet és 37 százalékuk hagyományos televíziót sem néz - nyilván ez utóbbi például a video streaming szolgáltatásokra tolódott át.

Metodológia

Hazai tizenévesek körében végzett kutatást a Be Social az internetezési szokásaikkal kapcsolatban. A felmérést összesen 10 200 fő töltötte ki, de a 18 év alatti felhasználók leválogatásával a minta már csak alulról közelíti meg a 10 ezres számot. A cég két életkori kategóriát vett alapul az értékelésnél, így a 14 év alatti és a 14-18 év közötti fiatalokat vizsgálta, de ezen túlmenően nem különböztette meg az életkort. Bár az eredmény egyik változó mentén sem reprezentatív, de a felmérést végzők törekedtek a "kiegyensúlyozott" eredményekre.

Tehát a mintában nincsenek például többségben a fővárosi fiatalok, és a lányok sem, hanem az eredmények nagyjából egységesen oszlanak el a lakóhely (Budapest, megyeszékhely, város, község), életkori kategóriák, nemek szerint. Az online kérdőívet a cég ismerősökön, a tizenévesek körében népszerű influenceren és a célcsoport számára beállított hirdetéseken keresztül terjesztette a kérdőívet. Nem ajánlott fel a kitöltőknek, hanem a reklámon keresztül igyekezett kiegyensúlyozni a kitöltések arányát.